marți, 8 septembrie 2015

8 septembrie - Ziua internaţională pentru alfabetizare

(Articolul conține câteva date legate de sărbătorirea zilei alfabetizării, aforisme, proverbe, legi ale lui Murphy și bancuri legate de alfabetizare.) 

          În 1965, UNESCO (Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură) a iniţiat "Ziua Internaţională a Alfabetizării", marcată în fiecare an la 8 septembrie. Anul acesta se împlinește, deci, o jumătate de secol de când se sărbătorește această zi, încercându-se reducerea numărului de analfabeți. 
          Alfabetizarea este una dintre cele mai mari realizări ale omenirii, dar cu toate acestea, în 11 ţări, mai mult de 50% din adulţi sunt analfabeţi; este vorba de: Benin, Burkina Faso, Ciad, Etiopia, Gambia, Guineea, Haiti, Mali, Niger, Senegal și Sierra Leone.
          România se află pe locul 56 în lume, cu o rată a alfabetizării de 97,6%. Totuși, dintre ţările membre ale Uniunii Europene, doar Grecia (cu o rată de 97,1%) şi Portugalia (94,9%) se află în urma României. 
          Între economia unei ţări şi coeficientul persoanelor care nu ştiu să scrie şi să citească este o legătură clară. Astfel, dacă în ţările dezvoltate scrisul şi cititul sunt activităţi comune, în Asia şi Africa situaţiile înregistrate sunt cu adevărat dramatice, ele având cel mai mare procent de persoane analfabete.
          Rata alfabetizării adulţilor variază de la 28,7% în Nigeria până la aproape 100% în ţările dezvoltate. În 2013 pe glob 18% din populaţie era încă analfabetă. 
          Scriitori ca Margaret Atwood, Paul Auster, Philippe Claudel sau Paulo Coelho, au devenit adevăraţi susţinători şi promotori ai Zilei Internaţionale a Alfabetizării, lor adaugându-li-se o mulţime de organizaţii şi asociaţii de pe toate continentele. 




          Câteva aforisme legate de analfabetism: 
Analfabeţii sunt un adevărat balast pentru societate. Aldo Nicolaj 
Analfabeţii se văd nevoiţi a dicta. (calambur aforistic de Stanislaw Jerzy Lec
Cine găseşte un analfabet care poate să se înţeleagă cu analfabeţii? Stanislaw Jerzy Lec 
Analfabeţii trec repede de la A la Z. Stanislaw Jerzy Lec 
Strămoşii mei nu erau analfabeţi. Citeau în stele. Vasile Ghica 
Îmi cad uneori în mână cărţi atât de slabe, încât îi invidiez pe analfabeţi. Vasile Ghica 
Îngâmfarea neruşinată este atributul analfabeţilor şi al talentelor mediocre. Victor Duţă 
Unii oameni, deşi au cultură, sunt analfabeţi prin concepţia pe care o au despre cultură. Marin Preda 
Analfabetul viitorului nu va mai fi cel care nu ştie să citească, ci cel care nu ştie să înţeleagă. Alvin Toffler 
Televiziunea este literatura analfabetului, cultura incultului, avuţia săracului, privilegiul neprivilegiatului, clubul exclusiv al maselor excluse. definiţie celebră de Lee Loevinger 


          Proverbe românești

De cine nu învaţă, relele se agaţă.
Ai carte, ai parte.

          Și apropo de „Ai carte, ai parte”, puţină lume ştie că proverbul a apărut în Transilvania, unde, în trecut, cartea (funciară) simboliza deţinerea unei proprietăţi sau a unei părţi din aceasta și se utiliza în legătură cu necesitatea actelor doveditoare în caz de conflict (între persoane, instituții, state) care putea forma obiectul unui proces cu privire la proprietatea asupra pământului. Pe măsura trecerii timpului, în urma asocierii dintre carte şi învăţătură, această zicală a dobândit un sens nou şi total diferit de cel iniţial, referindu-se la beneficiile pe care le aduce educaţia. 


Din categoria "Legile lui Murphy": 
"Cine știe, face. Cine nu știe, învață pe alții să facă. Cine nu știe nici să învețe pe alții, conduce." (Legea lui H.L. Mencken)
"Conducătorul perfect poate acționa într-o ignoranță perfectă." (Legea 3 a datelor a lui Spencer
"Creează astfel de sisteme pe care și un idiot le poate utiliza; vor fi utilizate numai de idioți." (Postulatul lui Show
"Este imposibil de construit sisteme antiprost (protejate față de manevre false din partea celor care nu se pricep), deoarece idioții sunt uneori de-a dreptul geniali." (Consecința postulatului lui Show



La final, câteva bancuri legate de analfabeți:
   
 * Ești analfabet? Scrie-ne azi și te ajutăm pe gratis.

 * Nu e vina lor că sunt analfabeți, așa s-au născut, nu au ales sa fie astfel! 

* O blondă îi spune unei prietene: 
– Ieri am fost la oftalmolog. 
– Și ce ți-a spus? 
– Mi-a spus să învăț alfabetul.

Un comentariu:

  1. Trebuie doar să spun această mărturie, numele meu este Mariah Carey, m-am căsătorit cu 9 ani în urmă fără nici un copil care să arate pentru asta, soțul meu m-a urât și soacra mea s-a purtat atât de rău, asta m-a frustrat, am venit Căutând ajutor online, apoi am văzut multe mărturii despre cum Dr Dawn acuna a ajutat mulți bărbați și femei, am contactat-o ​​imediat pe Whatsapp și i-am explicat situația mea, ea a promis că mă va ajuta și mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut totul perfect, la urma urmei, ea mi-a cerut să merg la spital o scrisoare de 1 lună și spre surprinderea mea am fost însărcinată în 1 săptămână, dar acum îi sunt atât de recunoscătoare pentru că am născut frumosul meu băiețel și eu și familia mea trăim în pace și fericire. acum, contactează-o pe Whatsapp. (+2348032246310)
    *Daca vrei sa ramai insarcinata
    *Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
    *Dacă vrei o căsătorie pașnică.
    *Dacă vrei să vindeci vreo boală sau orice altceva.

    RăspundețiȘtergere