miercuri, 24 februarie 2016

24 februarie – Dragobetele, sărbătoarea dragostei

          Dragobetele este patronul dragostei și bunei dispoziții pe plaiurile românești, fiind identificat cu Cupidon, zeul dragostei în mitologia romană și cu Eros, zeul iubirii în mitologia greacă. Dragobetele era o făptură mitică, tânăr, voinic, frumos și bun, de ziua lui organizându-se petreceri, deseori urmate de căsătorii. El este protectorul și aducătorul iubirii în casă și în suflet. 
          Simeon Florea Marian afima că, după credința poporului, aceasta este ziua în care toate păsările și animalele se împerechează, în care „băieții și fetele au deci credință nestrămutată că în această zi trebuie ca și ei să glumească, să facă Dragobetele, după cum zic ei, ca să fie îndrăgostiți în tot timpul anului”. 

          Într-o legendă din comuna Albeni, Dragobete Iovan, fiul Babei Dochia, era „o ființă, parte omenească și parte îngerească, un june frumos și nemuritor, care umblă în lume ca și Sântoaderii și Rusalele, dar pe care oamenii nu-l pot vedea, din cauză că lumea s-a spurcat cu sudalme și fărădelegi”. 
          Dragobetele mai poate fi întâlnit și sub denumirea de „Dragomir”, un cioban care o însoțește pe Baba Dochia în călătoriile prin munți. O altă reprezentare a acestuia este cea a unei plante, numite Năvalnic, în folclor fiind răspândită ideea că Maica Domnului l-a transformat în aceasta pe Dragobete deoarece el a încercat din nesăbuință să-i încurce cărările. Dragobetele mai are și alte nume: „Cap de primăvară”, „Cap de vară”, „Sânt Ion de primăvară”, „logodnicul pasărilor”, „Dragomiru-Florea” sau „Granguru”. 
       În anumite sate ale României, din pământ se scot, de Dragobete, rădăcini de spânz pe care oamenii le folosesc ulterior drept leac pentru vindecarea anumitor boli. 
          Fiind o sărbătoare strâns legată de fertilitate, fecunditate și de renașterea naturii, în această zi nu se sacrificau animale pentru că astfel s-ar fi stricat rostul împerecherilor. 
          Femeile obișnuiau să atingă un bărbat din alt sat, pentru a fi drăgăstoase întreg anul. 
          Fetele tinere necăsătorite strângeau de cu seara ultimele rămășițe de zăpadă, numită zăpada zânelor (se credea că această zăpadă s-a născut din surâsul zânelor), iar fetele își clăteau chipul cu această apă pentru a deveni la fel de frumoase și atrăgătoare ca și zânele. Această apaă era folosită și pentru diferite descântece de dragoste. 
          Îmbrăcați de sărbătoare, fetele și flăcăii se întâlneau în fața bisericii și plecau să caute prin păduri și lunci, flori de primăvară. Pe dealurile din sat se aprindeau focuri, iar în jurul lor stăteau și vorbeau fetele și băieții. La ora prânzului, fetele se întorceau în sat alergând, obicei numit zburătorit, urmărite de câte un băiat căruia îi căzuse dragă. Dacă băiatul era iute de picior și o ajungea, iar fata îl plăcea, îl săruta în văzul tuturor. De aici provine expresia Dragobetele sărută fetele!. Sărutul acesta semnifica logodna celor doi, Dragobetele fiind un prilej pentru a-ți afișa dragostea în fața comunității. Iar dacă în această zi nu se va fi întâlnit fata cu vreun băiat, se crede că tot anul nu va fi iubită de nici un reprezentat al sexului opus. 
          În această zi, nu se coase și nu se lucrează la câmp și se face curățenie generală în casă, pentru ca tot ce urmează să fie cu spor.
          Nu ai voie nici să plângi în ziua de Dragobete, pentru că lacrimile care curg în această zi sunt aducătoare de necazuri și supărări în lunile următoare. 
          Bărbații nu au voie să necăjească femeile și nici să se angajeze în gâlcevi, căci altfel îi așteaptă o primăvară cu ghinion și un an deloc prielnic. Atât băieții, cât și fetele au datoria de a se veseli de Dragobete pentru a avea parte de iubire întreg anul. Haideți, deci, să zâmbim în ziua de Dragobete: 


Cupidon și Dragobete 

Cupidon şi Dragobete 
Adună băieţi şi fete, 
Unind inimi rătăcite 
Ce tânjesc, stând adormite. 
Fetele pot să aleagă, 
Băieţii taine dezleagă, 
Legându-se pentru probă, 
Printr-un deghizat în robă. 
Timpul face şi desface 
Dacă-ţi place sau nu-ţi place, 
Printre îndrăzneli şi fiţe 
Reuşind să lege iţe. 
Dragobete blând şi darnic 
Se-nfăşoară ca năvalnic, 
Patimi vechi le reaprinde, 
Timide fete-n plasă prinde. 



* De Dragobete: 
Pentru a-și demonstra iubirea faţă de ea, el a escaladat cel mai înalt munte, a traversat înot cel mai mare ocean, a traversat pe jos cel mai cumplit deşert… însă între timp ea l-a părăsit, deoarece el nu era niciodată acasă să ducă gunoiul… 

* Dacă vrei să afli cât de mult ne iubim, ieși afară în ploaie și întinde mâinile: câte picături prinzi, atât mă iubești; câte picături scapi, atât te iubesc! 

* La o florărie: 
- Aveți felicitări pentru ziua de Dragobete, cu mesajul: „Tu ești unica mea iubire”? 
- Da, sigur. 
- Dați-mi și mie trei bucăți, vă rog. 

* Ea: 
- Toate fetele de la mine de la servici au primit flori de Dragobete, sunt absolut superbe! 
El: 
- Mda, probabil de aceea au primit flori... 

* La cinematograf, de Dragobete: 
Vânzătoarea de la bufet se adresează unei tinere perechi: 
- Popcorn nu doriți? 
- Nu, mulțumesc. 
- Dar Coca - Cola? 
- Nu. 
- Poate niște gumă de mestecat? 
- Nu, nu, nu! 
Vânzătoarea, întorcându-se cu ciudă, mârâie: 
- Ucigașul... e șoferul!  

* Ce surprize poți face: 
Surprinde-ți iubitul de Dragobete: fă-ți altul! 
sau: 
Surprinde-ți iubita de Dragobete: prezintă-i-o soției! 

* Vasile îl întreabă pe Ion: 
- Măcar acum, de Dragobete, spune-mi și mie: cum reușești tu să ai așa de multe femei? 
- Simplu: click dreapta, save image as… 




Surse: https://ro.wikipedia.org/wiki/Dragobete 

8 comentarii:

  1. Atat de frumoase sunt traditiile noastre! Sper sa se pastreze si mai sper ca fiecare cuplu sa pretuiasca in fiecare zi cel mai minunat cadou de la aceasta viata : iubirea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Avem traditii frumoase, dar nu le cunoastem suficient si ajungem sa “importam” altele, straine de noi… si e pacat!

      Ștergere
  2. Promit să împărtășesc această mărturie în întreaga lume, când iubitul meu se întoarce la mine și astăzi îi mulțumesc sincer lui DR WHITE, pentru că a adus bucurie și fericire relației mele și familiei mele. Vreau să vă informez că există un vrăjitor adevărat. Nu am crezut niciodată în toate aceste lucruri până nu mi-am pierdut iubitul, am avut nevoie de ajutor până când l-am găsit pe Dr. WHITE, un mare jucător de vrăji, iar el a aruncat o vraja de dragoste asupra mea și m-a asigurat că îl voi recupera pe iubitul meu în 2 zile după aruncând vraja, 2 zile mai târziu, telefonul meu a sunat și atât de șocant iubitul meu nu m-a sunat în ultimele 3 luni. Și-a cerut scuze pentru inima frântă și a spus că este gata să fie coloana mea vertebrală pentru tot restul vieții sale alături de mine. Dr. WHITE l-a eliberat pentru a ști cât de mult îl iubesc și cât de mult îl vreau. Și a deschis ochii pentru a-și imagina cât de mult împărțim împreună. În timp ce scriu această mărturie acum, sunt cea mai fericită fată de pe pământ. Dr. WHITE vă poate ajuta, de asemenea. Trimite-i un e-mail la: (wightmagicmaster@gmail.com) sau WhatsApp-ul său la +17168691327

    RăspundețiȘtergere
  3. Aceasta este o mărturie pe care o voi spune tuturor din lume. sunt căsătorit de 4 ani și în al cincilea an de căsătorie, o altă femeie a aruncat o vrajă pentru a-mi lua iubitul de la mine și soțul meu ne-a părăsit pe mine și pe copii și am suferit de 2 ani până când am întâlnit un post unde ( zori de vrăjitoare) au ajutat atât de mulți oameni și am decis să încerc să mă ajute să-mi aduc înapoi soțul acasă și crede-mă, tocmai i-am trimis fotografia ei și a soțului meu și după 48 de ore așa cum mi-a promis după ce a făcut-o tot ce mi-a cerut să fac, am văzut o mașină condusă în casă și iată că era soțul meu și el a venit la mine și la copii, el plângea și mi-a cerut să-l iert, a promis să nu mai trăiască cu mine și cu copilul, dacă aveți orice provocare contactați rapid (zori de vrăjitoare) exemplu.
    1) vraja pentru a rămâne însărcinată.
    2) vrajă pentru a te reuni cu iubitul tău.
    3) vraja pentru a face pe cineva să se îndrăgostească de tine.
    4) vraja pentru a opri avortul spontan.
    5) vraja pentru a face telekinezie.
    E.T.C
    Contactați-o pe WhatsApp: +2348032246310
    E-mail: dawnacuna314@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu am știut niciodată că oamenii încă mai au puteri și fac ca lucrurile să se întâmple așa. Sunt John Luna din Albania. Soțul meu m-a lăsat pe mine și pe copilul meu pentru o altă fată în urmă cu trei ani, de atunci viața mea a fost plină de dureri, tristețe și traume pentru că el a fost prima mea iubire și suntem împreună de ani de zile și nu ne-am putea imagina viața fără el . Am văzut câteva mărturii despre un mare jucător de vrăji DR DAWNACUNA și despre cum ajută oamenii din întreaga lume, că poate aduce înapoi iubitul în câteva zile, inițial am râs și am spus că nu mă interesează, ci datorită dragostei pe care o am pentru omul meu l-am consultat pe marele jucător de vrăji și, spre marea mea surpriză, după două zile, soțul meu m-a sunat pentru prima dată după trei ani, că îmi lipsește și că îi pare atât de rău pentru fiecare lucru prin care m-a făcut să treacă, încât mă vrea înapoi, ne vom petrece viața împreună și promit să nu ne mai părăsim nici eu, nici copilul meu. Încă nu-mi pot crede ochilor, pentru că este extrem de incredibil, este prea bun pentru a fi adevărat. Tot ce pot să spun este să vă mulțumesc DR DAWNACUNA pentru că mi-ați adus soțul la mine și la copilul meu și pentru oricine ar putea avea nevoie de ajutorul acestui mare jucător de vrăji, vă rog să-mi permiteți să trimit mailul aici: {dawnacuna314@gmail.com}
    WhatsApp: +2348032246310

    RăspundețiȘtergere
  5. Trebuie doar să spun această mărturie, numele meu este Mariah Carey, m-am căsătorit cu 9 ani în urmă fără nici un copil care să arate pentru asta, soțul meu m-a urât și soacra mea s-a purtat atât de rău, asta m-a frustrat, am venit Căutând ajutor online, apoi am văzut multe mărturii despre cum Dr Dawn acuna a ajutat mulți bărbați și femei, am contactat-o ​​imediat pe Whatsapp și i-am explicat situația mea, ea a promis că mă va ajuta și mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut totul perfect, la urma urmei, ea mi-a cerut să merg la spital o scrisoare de 1 lună și spre surprinderea mea am fost însărcinată în 1 săptămână, dar acum îi sunt atât de recunoscătoare pentru că am născut frumosul meu băiețel și eu și familia mea trăim în pace și fericire. acum, contactează-o pe Whatsapp. (+2348032246310)
    *Daca vrei sa ramai insarcinata
    *Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
    *Dacă vrei o căsătorie pașnică.
    *Dacă vrei să vindeci vreo boală sau orice altceva.

    RăspundețiȘtergere
  6. Mulțumesc DR Ishihara, pentru dragostea și ajutorul pe care mi-l arătați mie și familiei mele. Ești cu adevărat o mamă și îți sunt pentru totdeauna recunoscătoare. Numele meu este Tommy. Această mărturie este una dintre promisiunile pe care ți le-am făcut și sper că o vei putea vedea. Soția mea este viața mea. O iubesc cu tot ce am. I-am dat tot ce puteam să-i dau și i-am arătat cât de mult îmi pasă la ea. a fost, de asemenea, foarte bună cu mine și cu copiii noștri. de fapt, voi descrie căsnicia noastră ca pe o căsnicie perfectă, dar totul s-a schimbat în octombrie 2021. A devenit nepăsătoare cu mine și cu fiul nostru. Am întrebat-o unul câte unul ce este în neregulă, dar nu a spus nimic. Pe scurt, ne-a părăsit pe mine și pe fiul nostru în ianuarie 2022. Aproape am înnebunit, fiul nostru s-a rătăcit. Acestea au fost vremuri foarte groaznice pentru mine. Până săptămâna trecută, am vorbit cu un coleg din biroul meu despre problema mea și mi-a spus despre doctorul Ishihara, că i-a ajutat prietena și i-a salvat căsnicia în trecut. Chiar nu cred în lucrurile spirituale, dar am decis să încerc. Dr Ishihara mi-a spus cauza problemei și a reușit să obțină o soluție în câteva zile. Băieți, soția mea a venit acasă cu mine și familia noastră s-a reunit. În urmă cu câteva zile, doamna care a cauzat problema a venit la noi să-și mărturisească faptele rele și să ne ceară iertare. Familia mea îți este veșnic recunoscătoare, mamă Ishihara. Iată adresa ei de e-mail: ( findritualforlife@gmail.com )
    Whatsapp: +2349046229159
    Vă rog, băieți, ajutați-mă să împărtășesc asta până ajunge la doctorul Ishihara. De asemenea, o puteți contacta pentru ajutor.

    RăspundețiȘtergere
  7. Unii dintre voi mă cunosc aici ca scriitor, dar astăzi aș împărtăși o mărturie de acum 5 ani înainte de căsătoria mea,

    La aproximativ 6 luni de la nunta noastră, soțul meu a început să se joace, a început să vadă diferite doamne și să stea târziu noaptea, la început am crezut că este febra căsătoriei și am vorbit cu niște oameni despre asta și m-au ajutat să vorbesc cu soțul meu, dar totul a ajuns. Mai rău pentru că a amenințat că va anula nunta, am fost traumatizată și am trăit un coșmar până când vărul meu mi-a prezentat DR. DAWN un vrăjitor puternic care mi-a ajutat prietena să-și salveze căsnicia, după ce Dr. DAWN i-a consultat pe zei, a făcut o vrajă care mi-a salvat relația, decembrie 2022 ar fi aniversarea a șasea mea căsătorie și am fost binecuvântată cu 2 copii frumoși.
    Am trimis mai mulți prieteni atât online, cât și offline către DR. Zori și el nu au eșuat niciodată
    CONTACTATI-L PRIN:
    E-mail: dawnacuna314@gmail.com
    Whatsapp: +2349046229159

    RăspundețiȘtergere