duminică, 21 februarie 2016

21 februarie – Ziua Internațională a Limbii Materne

          Ziua Internațională a Limbii Materne se sărbătorește în fiecare an din februarie 2000 pentru a promova diversitatea cultural-lingvistică și multilingvismul, conservarea și protecția tuturor limbilor utilizate de popoarele lumii. Data de 21 februarie semnifică ziua din 1952 în care au fost uciși de poliție studenții care demonstrau pentru recunoașterea limbii lor materne - bangali - ca una dintre limbile vorbite pe teritoriul statului Pakistan (ce cuprindea pe atunci statul Bangladesh). 
          Anul 2008 a fost proclamat Anul Internațional al Limbilor deoarece, potrivit statisticilor oficiale, astăzi mai mult de jumătate dintre cele 7000 de limbi vorbite în lume sunt pe cale de dispariţie. 
          „Limba este cartea de noblețe a unui neam”, spunea Vasile Alecsandri; ea ajută la construirea identității naționale și culturale a individului, nefiind un simplu instrument de comunicare sau sistem de semne și sunete. 

          De-a lungul timpului, Ziua Internațională a Limbii Materne a fost sărbătorită în țara noastră prin diverse activități: concursuri de recitări în limbile română, germană și maghiară, menite să promoveze poezia universală în rândul tinerilor, dans, poezie și cântec tradițional, spectacole de dansuri tradiționale, expoziții de carte etc. 

A vorbi despre limba în care gândeşti, este ca o sărbătoare. A vorbi despre limba română este ca o duminică. Limba română este patria mea. De aceea, pentru mine, muntele munte se numeşte, de aceea, pentru mine, iarba iarbă se spune, de aceea, pentru mine, izvorul izvorăşte, de aceea, pentru mine, viaţa se trăieşte. Nichita Stănescu
Frumusețea lucrurilor concrete nu poate fi decît exprimată în limba română. … Ce patrie minunată este această limbă! Ce nuanță aparte, îmi dau seama că ea o are! Această observație, această relevație am avut-o abia atunci cînd am învățat o altă limbă. Nichita Stănescu 
Limba maternă este o haină foarte potrivită pentru noi şi de aceea ne simţim stânjeniţi când nu mai putem dispune de ea nemijlocit şi trebuie să o înlocuim cu alta. F. Schrodinger 


          Cineva a pus o întrebare referitoare la “necesitatea învățării limbii române: de ce trebuie s-o învățăm, când alții nici măcar n-o știu?”. Răspunsuri au fost multe, dar am ales doar unul dintre ele:
„Necesitatea invatari limbi romane este pentru ca fincan-ai cum sa stii cum o dai in viata. Multi sa izbit de greutati-le vieti finca nu stia sa vorbeasca. Eu cunozc multe poiezi de mari scritori romini, care este cunoscuti peste graniti si nu mi-e rusine sa le recit. Sat-i fie rusine finca razi de oameni cultivati ca mine si ca restul poporului romin. Huo!”    (www.tpu.ro)
 




Vorbind şi scriind corect româneşte, înseamnă să ne respectăm pe noi înşine şi în acelaşi timp să-l respectăm pe cel căruia îi vorbim. De ce să masacrăm limba română, de ce să nu îi atenţionăm pe cei care greşesc? Tăcând le facem un deserviciu şi ne facem şi nouă înşine un deserviciu.... Simona Ioniță 

 
Limba noastră (epigramă de David Boia) 
Limba noastră-i o comoară, 
Eu zic să o păzim, flăcăi, 
Că astăzi pe diverse căi 
Vin unii şi o... omoară! 

Regulă strictă (epigramă de Dan Căpruciu) 
Eu cu ideea mă împac, 
În casă taţii mai mult tac. 
De-aceea-i regula eternă 
Că toţi vorbim limba... maternă.

Un comentariu:

  1. Trebuie doar să spun această mărturie, numele meu este Mariah Carey, m-am căsătorit cu 9 ani în urmă fără nici un copil care să arate pentru asta, soțul meu m-a urât și soacra mea s-a purtat atât de rău, asta m-a frustrat, am venit Căutând ajutor online, apoi am văzut multe mărturii despre cum Dr Dawn acuna a ajutat mulți bărbați și femei, am contactat-o ​​imediat pe Whatsapp și i-am explicat situația mea, ea a promis că mă va ajuta și mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut totul perfect, la urma urmei, ea mi-a cerut să merg la spital o scrisoare de 1 lună și spre surprinderea mea am fost însărcinată în 1 săptămână, dar acum îi sunt atât de recunoscătoare pentru că am născut frumosul meu băiețel și eu și familia mea trăim în pace și fericire. acum, contactează-o pe Whatsapp. (+2348032246310)
    *Daca vrei sa ramai insarcinata
    *Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
    *Dacă vrei o căsătorie pașnică.
    *Dacă vrei să vindeci vreo boală sau orice altceva.

    RăspundețiȘtergere