joi, 1 octombrie 2015

1 octombrie - Ziua Internaţională a persoanelor în vârstă

(Articolul conține câteva date referitoare la ziua persoanelor în vârstă, aforisme și bancuri legate de această temă.) 

          A fost declarată de către O.N.U. în 1990 și are rolul de a accentua respectul către cei în vârstă din toate țările lumii, întrucât cei care au trecut prin greutățile vieții au o enormă experiență și pot fi buni povățuitori pentru cei tineri; de aceea este absolut necesar să fim toleranți cu oamenii în etate. 
          Speranța de viață la nivel mondial între 1950 și 2010 a crescut de la 46 la 68 de ani și se estimează că va crește la 81 de ani până la sfârșitul secolului. Până în 2050, se preconizează că numărul celor peste 60 de ani va fi mai mare decât numărul copiilor! Aceasta înseamnă că în UE, unde în prezent există patru persoane de vârstă activă pentru fiecare persoană cu vârsta de minimum 65 de ani, se va ajunge în mai puțin de 40 de ani, la un raport de două persoane de vârstă activă pentru fiecare persoană cu vârsta de minimum 65 de ani.

          Trăim mai mult și suntem mai sănătoși decât am fost vreodată, însă demografii atrag atenția asupra îmbătrânirii populației globului - din ce în ce mai mult, cu fiecare an. 
          Românii au proverbe foarte cunoscute în legătură cu vârsta: "Cine n-are bătrâni, să-și cumpere" și "Înțelepciunea vine odată cu vâsta". 

          În continuare, câteva aforisme despre vârstă...: 
Vârsta este copilul înfiat al timpului. Claudiu Ovidiu Tofeni 
Vârsta este un preţ scump de plătit pentru maturitate. Tom Stoppard
O femeie poate să ţină un singur secret: vârsta ei. Sigmund Freud
Să nu ai încredere niciodată într-o femeie care-şi dezvăluie vârsta reală. O femeie care ar recunoaşte aşa ceva nu poate păstra un secret. Oscar Wilde 
În tinereţe învăţăm; odată cu vârsta înţelegem. Marie von Ebner-Eschenbach 
Cine nu are duhul vârstei sale, are toată nenorocirea acestei vârste. Voltaire 
Vârsta este doar experienţă, iar unii dintre noi au mai multă experienţă decât alţii. Mickey Rooney 
De la o vârstă încolo, orice aniversare are în ea şi uşoare insinuări de priveghi. Vasile Ghica 
Dăm sfaturi bune atunci când vârsta ne împiedică să mai dăm exemple proaste. Luis Senor Gonzalez 
De la o vârstă, inima nu mai e obligată să iubească; e suficient să bată. Tudor Muşatescu 
Vârsta nu e cea pe care o ai, ci aceea pe care o simţi. Gabriel Garcia Marquez 

... și câteva bancuri despre varstă: 

* Distracţie de pensionar: 
Oamenii tineri, care încă muncesc, mă întreabă din când în când, ce fac cu timpul meu liber acum, că sunt ieşit la pensie... Ziua trecută, am fost prin centru la cumpărături. Am intrat într-un supermarket pentru 5 minute, ca să-mi cumpar o pâine. Când am ieșit, un poliţist scria o amendă pentru parcare în loc nepermis. I-am zis: 
- Ce-ar fi să iertaţi un pensionar de data asta? 
El m-a ignorat şi a continuat să scrie amenda. I-am zis atunci că e un comunist. S-a oprit, s-a holbat la mine şi apoi a început să scrie altă amendă. Am continuat prin a-i spune că e un mâncător de rahat. A terminat şi cu a doua amendă şi a început să o scrie pe a treia. Am continuat aşa vreo 20 de minute. Cu cât îl zgândăream, cu atât scria mai mult. Nu-mi păsa... Eu venisem cu autobuzul. 
Barem mă distrez şi eu puţin la pensie. 

* Deoarece Dumnezeu nu reuşeşte să urmărească chiar totul, a lăsat bătrânii şi băncile din parcuri. 

* La început de primăvară se întâlnesc doi pensionari: 
- Ce mai faci? Aşa-i că şi tu aştepţi cu nerăbdare vara? 
- Da, atunci măcar nivelul de trai va fi mai ridicat cu 50%, răspunde celălalt. 
- Cum adică, cu 50%? 
- Păi iarna am răbdat de frig şi de foame. Vara ne va fi numai foame. 

* Zilele trecute m-am întâlnit cu o prietenă, care-mi povestea, pe nerăsuflate și foarte indignată: 
- Draga mea, sunt sigură că ți s-a întâmplat și ție să te simţi aiurea când întâlnești pe cineva de vârsta ta, dar care arată mult mai în vârstă decât ar trebui. Doar știi și tu că cei mai mulţi dintre cunoscuţii mei îmi spun că arăt foarte bine pentru cei 43 de ani pe care abia i-am împlinit, însă, trebuie să recunosc, am grijă de mine! Merg la tot felul de saloane, şi chiar ieri am fost la dentist.  
Eram în sala de aşteptare, iar până mi-a venit rândul, am avut timp să studiez încăperea. Uitându-mă pe perete, am văzut şi diploma noului meu dentist, iar numele său mi s-a părut foarte cunoscut. Avea acelaşi nume cu un fost coleg de liceu, de care eram foarte îndrăgostită. Înalt, brunet, bine făcut şi foarte, foarte frumuşel. Să fie oare iubirea mea pierdută din urmă cu un sfert de veac? 
M-a strigat asistenta, am intrat şi m-am aşezat pe scaun. Atunci l-am văzut şi mi-am zis în gând: “Nu se poate să fie el. Are părul alb, nişte riduri de zici că a secat un râu pe faţa lui, iar burta aia…” După ce a terminat controlul, am îndrăznit să intru în vorbă cu el. 
– Nu vă supăraţi… aţi fost cumva la Colegiul Sfântul Sava? 
– Da, la Sava am fost!, spune el foarte mândru. 
– Şi în ce an aţi terminat? 
– În 1990. De ce întrebaţi? 
– Păi aţi fost în clasa mea! Atunci doctorul îşi pune ochelarii pe nas, arătând şi mai urât, mă examinează bine, iar apoi, nesimţitul îmi spune: 
– Îmi pare rău, nu-mi amintesc de dumneavoastră. Ce materie aţi predat? 

* Respect pentru cea mai reuşită scuză pentru viteză: boala Alzheimer. 
Întrebată de un tânăr ofiţer de poliţie: "Doamnă, vă daţi seama că aţi depăşit viteza legală?", o simpatică doamnă de 83 de ani i-a răspuns, cu un zâmbet de la o ureche la cealaltă: 
- Da, dar... am făcut acest lucru doar pentru a ajunge la destinaţie, înainte de a uita unde vreau de fapt să merg..." 
Ofiţerul şi-a pus la loc carneţelul cu amenzi şi i-a urat o zi bună în continuare.  


          Să trăim în așa fel încât să ne bucurăm de viață cât mai mult timp. Atât cât se poate, pentru că – vorba lui Robert Heinlein: "Ironia supremă a vieții este că nimeni nu scapă de ea în viață". 
 

Un comentariu:

  1. Trebuie doar să spun această mărturie, numele meu este Mariah Carey, m-am căsătorit cu 9 ani în urmă fără nici un copil care să arate pentru asta, soțul meu m-a urât și soacra mea s-a purtat atât de rău, asta m-a frustrat, am venit Căutând ajutor online, apoi am văzut multe mărturii despre cum Dr Dawn acuna a ajutat mulți bărbați și femei, am contactat-o ​​imediat pe Whatsapp și i-am explicat situația mea, ea a promis că mă va ajuta și mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut totul perfect, la urma urmei, ea mi-a cerut să merg la spital o scrisoare de 1 lună și spre surprinderea mea am fost însărcinată în 1 săptămână, dar acum îi sunt atât de recunoscătoare pentru că am născut frumosul meu băiețel și eu și familia mea trăim în pace și fericire. acum, contactează-o pe Whatsapp. (+2348032246310)
    *Daca vrei sa ramai insarcinata
    *Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
    *Dacă vrei o căsătorie pașnică.
    *Dacă vrei să vindeci vreo boală sau orice altceva.

    RăspundețiȘtergere